?? مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان

 

آلمان به‌عنوان پنجمین کشور مطلوب برای مهاجرت شناخته شده است. این مطلوبیت به دلیل عملکرد خوب اقتصادی، سیستم آموزشی و فرصت‌های فراوان کار در آلمان است. برای اخذ تابعیت آلمان باید حداقل ۸ سال اقامت این کشور را داشته و کاملا به زبان آلمانی مسلط باشید. لازم است بدانید که خانواده، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال شما نیز، می‌توانند در پرونده اصلی اجازه اقامت شما در آلمان گنجانده شوند و با ویزای همراه آلمان، اقامت و پس از آن تابعیت آلمان را دریافت کنند.

 

دلایل مهاجرت به آلمان

 

دلایل زیادی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • موقعیت جغرافیایی: آلمان در قلب اروپا واقع شده است و با بسیاری از شهرهای مهم اروپایی فاصله نزدیکی دارد.
  • سفر بدون ویزا: گذرنامه آلمان یکی از قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان محسوب می‌شود و به دارندگان آن اجازه می‌دهد بدون ویزا به کشورهای منطقه شینگن سفر کنند.
  • کیفیت آموزش: سیستم آموزشی آلمان از کیفیت و استاندارد بسیار بالایی برخوردار است.
  • دستمزد بالا: دستمزد مشاغل در آلمان از جمله بالاترین دستمزدها در اتحادیه اروپا است.

 

با مهاجرت به آلمان این شانس را دارید که سطح زندگی خود را ارتقا دهید و آینده‌ای روشن برای فرزندان خود رقم بزنید.

 

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

 

اگرچه روش‌های زیادی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد و هرکدام شرایط خاصی را دارند، اما شباهت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد. برای واجد شرایط بودن مهاجرت به آلمان، باید معیارهای کلی زیر را برآورده کنید:

  • اثبات تمکن مالی آلمان

فارغ از هدف مهاجرت به آلمان، شما باید به سفارت آلمان ثابت کنید که پول کافی برای تأمین هزینه زندگی خود را دارید. حتی اگر در آلمان کار می‌کنید، باید بودجه اولیه را برای تأمین هزینه‌های خود داشته باشید تا زمانی که حقوق خود را دریافت کنید.

  • بیمه درمانی

شما نمی‌توانید بدون پوشش بیمه درمانی مناسب به آلمان مهاجرت کنید. از بدو ورود به آلمان، باید بیمه درمانی مناسب ارائه دهید.

  • اخذ ویزای آلمان

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، باید درخواست ویزای آلمان کرده و ویزای خود را قبل از ورود به آلمان دریافت کنند. سایر اتباع، برای ورود به آلمان نیازی به ویزا ندارند.

  • حداقل مهارت در زبان آلمانی

برای زندگی در آلمان، باید آموزش زبان آلمانی را جدی بگیرید تا بتوانید به زبان آلمانی صحبت کرده و دچار مشکل نشوید.چارچوب مشترک برای زبان‌ها دارای سه سطح مهارت زبان  B، A و C است و هرکدام دو بخش دارد که شامل مهارت زبان A1/A2 یا پایه، B1/B2 یا مسلط به زبان و C1/C2 یا مهارت‌های پیشرفته زبان است. برای مهاجرت به آلمان، باید در آزمون زبان DSH یا Testdaf شرکت کرده و مدرک A1 یا B1 زبان آلمانی را دریافت کنید. برای اقامت دائم آلمان به سطح بالاتر C1 یا C2 نیاز دارید.

 

راه‌های مهاجرت به آلمان

 

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

ازدواج ساده‌ترین راه برای مهاجرت به آلمان است که نیازی به مهارت زبان، تحصیلات یا تجربه حرفه‌ای ندارد. برای مهاجرت از طریق ازدواج، شما باید با یک شهروند یا مقیم کشور آلمان ازدواج کنید. پس‌ازآن، به‌راحتی می‌توانید پس از ۳ سال اقامت متوالی، اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. ازدواج همجنسگرایان در آلمان نیز قانونی است. تنها نقطه ضعف این نوع مهاجرت، چالش‌های مهاجرت از طریق ازدواج است.

 

اگر مراجع مربوط به مهاجرت متوجه شوند که ازدواج ساختگی است، کلاهبردار از کشور استرداد می‌شود.

 

مهاجرت به آلمان از طریق تولد

به خاطر داشته باشید که تولد در خاک کشور آلمان به خودی خود موجب اخذ شهروندی آلمان نمی‌شود. در آلمان تابعیت از طریق تولد بر اساس قانون خون است و تنها درصورتی‌ امکان‌پذیر است که یکی از والدین یا هردوی آن‌ها حداقل هشت سال در آلمان اقامت داشته و شهروندی آلمان را دریافت کرده باشند. فرزند متولد شده از پدر یا مادر آلمانی تبار، شهروند آلمان محسوب می‌شود.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

یکی از راه‌های مهاجرت به آلمان، پناهندگی به این کشور است. موسسه مهاجرتی کامیار خدماتی در زمینه پناهندگی به آلمان ارائه نمی‌دهد. این روش با توجه به خطراتی که دارد و محدودیت‌هایی که برای پناهندگان در کشور مقصد ایجاد می‌کند، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

افرادی که به دلیل آزار و اذیت یا فاجعه انسانی نمی‌توانند در کشور خود بمانند، می‌توانند از آلمان پناهندگی بگیرند. در این مورد، داوطلب باید شواهدی ارائه دهد که مراجع مهاجرت را متقاعد کند تا از او محافظت کنند. برای اخذ پناهندگی باید با هرگونه ویزا وارد آلمان شوید و به مرکز پذیرش پناهندگان مراجعه کنید. در این روش نیز همانند روش‌های دیگر مهاجرت برای عبور از مرز، باید مدارک هویتی خود را ارائه دهید.

 

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما دارای اجازه اقامت آلمان یا تابعیت آلمان است و در آلمان زندگی می‌کند، می‌توانید درخواست مجوز اقامت کنید. اعضای نزدیک خانواده، در این مورد، شامل همسر و فرزندان مجرد زیر ۱۸ سال می‌شود. برای مهاجرت این عزیزان ، باید روابط خانوادگی خود را با کمک شناسنامه، گواهی ازدواج و سایر اسناد مطابق شرایط موردی ثابت کنید. پس از درخواست ویزا و ورود به کشور، این افراد اجازه اقامت دریافت می‌کنند.

 

مهاجرت به آلمان و اخذ تابعیت آلمان

 

شهروندی آلمان، مزایای بسیاری از جمله فرصت زندگی در آلمان، کار در آلمان، شغل آزاد و بازنشستگی؛ در آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا و اجازه اقامت فراهم می‌کند. گذرنامه آلمان، به‌عنوان یکی از قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان شناخته می‌شود، زیرا برای دارنده آن اجازه ورود به بیش از ۱۹۰ کشور در سراسر جهان را بدون نیاز به ویزا فراهم می‌کند.

 

لازم به ذکر است که در شرایط کنونی به‌علت شیوع ویروس COVID-19، بعضی از کشورها شرایط ورود سختگیرانه‌ای دارند یا کلا اجازه ورود نمی‌دهند.

 

پس از حداقل هشت سال اقامت در آلمان، می‌توانید تابعیت آلمان را بدست آورید. لازم است بدانید که خانواده، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال شما نیز، می‌توانند در پرونده اصلی اجازه اقامت شما در آلمان گنجانده شوند و اقامت و پس از آن تابعیت آلمان را دریافت کنند. در این‌صورت، شما و خانواده‌تان می‌توانید از سیستم آموزشی و بهداشتی این کشور در سطح جهانی بهره‌مند شوید. همچنین از طریق دسترسی به بازار کار آلمان، به سطح زندگی بسیار بالایی دست پیدا کنید.

با این حال، یک الزام کلی وجود دارد. شما باید هنگام گرفتن تابعیت آلمان، از تابعیت قبلی خود صرف‌نظر کنید. برخلاف کشورهایی که تابعید دوگانه را می‌پذیرند، برخی کشورها به دارندگان گذرنامه خود، اجازه نمی‌دهند تابعیت خود را رها کنند. کشورهایی مثل آلمان، تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسند.

 

درخواست ویزا برای مهاجرت به آلمان

 

ویزای آلمان به دو دسته کلی ویزای کوتاه‌مدت آلمان و ویزای بلندمدت آلمان تقسیم می‌شود. بسته به هدف شما از سفر به آلمان و طول مدت اقامتتان، می‌توانید برای هر کدام از انواع مختلف ویزای آلمان اقدام کنید.

 

مهاجرت به آلمان

 

هزینه زندگی مهاجرت به آلمان

 

در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای اروپایی، هزینه مهاجرت به آلمان چندان گران نیست. هزینه‌های غذا، مسکن، پوشاک و فعالیت‌های فرهنگی کمی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. به‌طور متوسط ​​، هزینه ماهانه زندگی در آلمان، حدود ۸۵۰ یورو است. بیشترین هزینه ماهانه مربوط به اجاره‌بها است، بااین‌حال، اجاره‌بها در شهرهای آلمان بسیار متفاوت است. در برخی از شهرهای بزرگ مانند کلن، مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت، اجاره‌ها بالاتر از متوسط ​​است.

 

 

? مشاوره

خبر خوب ما به شما این است که نیاز نیست در نوبت‌های طولانی سفارت منتظر بمانید و یا اینکه نگران زمان باشید، فقط کافیست با مشاوران کامیار در ارتباط باشید تا در اولین فرصت، امکان مهاجرت به این کشور را برایتان فراهم سازند.