?? مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا

 

کشور آمریکا یکی‌از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت برای ایرانیان است. به‌طوری‌که این کشور، ۳۷ درصد از پراکندگی ایرانیان مقیم خارج‌ از کشور را به خود اختصاص داده است. از دلایلی که آمریکا را به یکی‌ از اولین و بهترین مقصد مهاجرت تبدیل کرده است می‌توان به، سیستم آموزشی قوی، داشتن تاپ‌ترین دانشگاه‌های دنیا، اقتصاد قوی و کارآمد و داشتن شرایط زندگی‌خوب اشاره کرد. به همین دلیل متقاضیان ایرانی مهاجرت به آمریکا در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

با قوانین جدید ویزای آمریکا برای ایرانیان، شرایط برای مهاجرت به آمریکا آسان شده است. در نتیجه تعداد متقاضیان مهاجرت به آمریکا نیز افزایش یافته است.

 

مهاجرت به آمریکا

 

کشور آمریکا از دیرباز تاکنون به‌عنوان کشوری مهاجر پذیر در دنیا شناخته شده است، به همین دلیل سیاست‌های مهاجرتی این کشور متنوع‌ترین راه‌های مهاجرت به آمریکا را فراهم آورده است.

کشور آمریکا با مساحت ۳٬۵۳۱٬۸۳۷ مایل مربع (۹٬۱۴۷,۴۲۰ کیلومتر مربع)، براساس آمار سال ۲۰۲۱، جمعیتی حدود ۳۳۳,۰۵۶,۰۹۰ نفر را شامل می‌شود. زبان ملی این کشور انگلیسی و واحد پول آن دلار است. اقتصاد کشور آمریکا یک اقتصاد فراصنعتی و عظیم است و در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان جزو غول‌های دنیا محسوب می‌شود. نرخ بیکاری در آمریکا ۵.۹٪ است.

طی چند سال گذشته باتوجه به سیاست‌های ترامپ (رئیس جمهور سابق) مهاجرت به آمریکا برای ایرانی‌ها کار مشکل و چه‌بسا غیرممکنی شده بود. با توجه به اینکه جو بایدن به مقام ریاست جمهوری دست یافت، با انتخاب سناتور کامالا هریس از کالیفرنیا به عنوان معاون رئیس جمهور، سیاست مهاجرت به آمریکا را دوباره در کانون توجهات ملی قرار داد.

 

مزایای مهاجرت به آمریکا

 

کشور آمریکا در طول سالیان همواره، یکی‌ از مقاصد رویایی برای مهاجرت ایرانیان بوده است. و هر ساله ایرانیان بسیاری در تلاش برای مهاجرت به آمریکا هستند.

از مزایای مهم انتخاب کشور آمریکا برای ادامه زندگی و مهاجرت می‌توان به اقتصاد قوی و کارآمد آن اشاره کرد. به‌طوری‌که آمریکا یکی‌از کشورهایی بود که با وجود ضررهای اقتصادی که همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد کرده بود توانست مشکلات اقتصادی خود را رفع و نرخ بیکاری را که در اوایل همه گیری به رقم ۱۴.۷٪ رسیده بود را اکنون به ۵.۹٪ برساند.

گذشته از اقتصاد قوی این کشور، آمریکا دارای بیشترین دانشگاه‌برتر با رتبه‌های زیر ۱۰۰ است و دارای یکی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. علاوه‌بر این‌ها وجود بورسیه‌های فول فاند بسیار عالی در آمریکا متقاضیان را مجاب به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی می‌نماید. شما می‌توانید از راه تحصیل به این کشور مهاجرت نمایید.

 

مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج

 

مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج نیز یکی‌ از شیوه‌های دیگر برای دریافت اقامت دائم آمریکا است. برای دریافت این نوع ویزا سه روش وجود دارد :

ازدواج با یک شهروند آمریکایی: در صورت ازدواج با فردی که شهروند آمریکا باشد، به شما ویزای CR1 تعلق می‌گیرد و پس از ورود به آمریکا، می‌توانید گرین کارت خود را دریافت نمایید.

ازدواج با دارنده گرین کارت آمریکا: درصورت ازدواج با فردی که دارنده گرین کارت آمریکا باشد، به شما ویزای F2A تخصیص می‌یابد و پس‌از ورود به آمریکا می‌توانید گرین کارت دریافت نمایید.

ویزای نامزدی آمریکا: یک نوع ویزای غیر مهاجرتی است و به فرد این امکان را می دهد وارد خاک آمریکا شده و پس از سپری کردن مراحل قانونی ازدواج درخواست گرین کارت دهد و پیگیر تکمیل فرآیند گرین کارت خود باشد.

 

مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای نخبگان

 

استعداد، منبع مهمی برای تقویت دانش اقتصاد امروز است. در جهان امروز کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا به این مسئله پی برده‌اند که، با حمایت از افراد نخبه و بااستعداد می‌تواند کشور خود را به سمت قله‌های پیشرفت هدایت کند. ازاین‌رو افراد بااستعداد و نخبه از سراسر جهان این کشور را برای مهاجرت و ادامه زندگی انتخاب می‌کنند.

 

مهاجرت به آمریکا

 

ویزای O-1 که به ویزای نخبگان معروف است برای اشخاصی صادر می‌گردد که: توانایی فوق‌العاده‌ای در علوم، هنر، آموزش، تجارت یا دوومیدانی دارد یا از سابقه موفقیت‌آمیزی در صنعت فیلم‌برداری یا تلویزیون برخوردار باشند و در سطح ملی یا بین‌المللی شناخته‌شده باشند.

 

مهاجرت از طریق ویزای توریستی به کشور آمریکا

 

(USA Visitor Visa) ویزای توریستی به کشور ایالات متحده آمریکا است و به ویزای B2 نیز معروف است. این ویزا ماهیتی تفریحی دارد و می‌توان از آن برای گردشگری، دیدار با دوستان یا اقوام، معالجه پزشکی و فعالیت‌هایی از نوع اجتماعی یا خدماتی در کشور آمریکا استفاده کرد.

اگر برای ویزای B-2 اقدام می‌کنید، باید به افسر کنسولی نشان دهید که مطابق با قانون مهاجرت و تابعیت ایالات‌متحده (INA) واجد شرایط ویزای توریستی ایالات‌متحده هستید و هدف شما از سفر به ایالات‌متحده یک دیدار موقت مانند: تجارت، تفریح ​​یا معالجه پزشکی است و برای مدت‌زمان مشخص و محدودی در ایالات‌متحده باقی خواهید ماند.

 

هزینه‌های مهاجرت به آمریکا

 

هزینه‌های مربوط به مهاجرت به آمریکا بسته به اینکه از چه طریقی مایل به مهاجرت به این کشور هستید متفاوت است. در حالت کلی کل این روند می‌تواند بین ۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار برای شما هزینه داشته باشد. در ادامه به بررسی این هزینه‌ها خواهیم پرداخت.

 

فرم‌های USCIS

هنگام ارائه درخواست خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (United States Citizenship and Immigration Services) یا به اختصار (USCIS) باید هزینه‌های مختلفی را پرداخت کنید. هزینه تشکیل پرونده بستگی به نوع درخواست اقامت شما دارد. به عنوان مثال: درخواست یک کارگر غیر مهاجر در سال ۲۰۲۱، ۴۶۰ دلار هزینه دارد، در حالی که درخواست برای یک کارگر بیگانه ۷۰۰ دلار هزینه دارد.

هزینه دادخواست

مبلغی که باید به عنوان هزینه دادخواست بپردازید با توجه به ماهیت درخواست شما متفاوت است. این هزینه برای پناهجویان صفر است و برای سایر درخواست‌ها، هزینه‌های ثابتی برای ثبت نام وجود دارد.

هزینه‌های حقوقی

استخدام وکیل اجباری نیست، اما داشتن یک وکیل می‌تواند به ساده‌تر شدن روند مهاجرت شما به ویژه با تغییر مداوم قوانین مهاجرت کمک کند. وکلای باتجربه و آگاه موسسه مهاجرتی کامیار این روند را ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و کم‌ریسک‌تر می‌کنند و حتی بعد از حضور شما در کشور مقصد، همراهتان خواهد بود.

هزینه‌های پزشکی

ایالات متحده آمریکا از تمام متقاضیان می‌خواهد قبل از ورود به این کشور معاینه پزشکی را انجام داده و واکسیناسیون خاصی را دریافت کنند. شما باید برای بیماری‌هایی مانند: اوریون، سرخک و فلج اطفال واکسینه شوید.

فرآیند Naturalization

هزینه فعلی اخذ تابعیت برای یک درخواست شهروندی در ایالات متحده آمریکا، ۷۲۵ دلار است که شامل ۶۴۰ دلار برای پردازش برنامه و ۸۵ دلار برای خدمات بیومتریک است. هر دو بدون توجه به تایید یا رد درخواست، قابل استرداد نیستند.

 

هزینه‌های اقامت در آمریکا

 

برای افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در آمریکا را دارند، اطلاع یافتن از هزینه زندگی در آمریکا می‌تواند مفید باشد. باید بدانید که،  هزینه زندگی یک فرد در آمریکا بدون در نظر گرفتن اجاره‌خانه، ۹۳۶.۶۳ دلار آمریکا است و این هزینه‌ها در مقایسه با ایران ۷۴.۳۶٪ بیشتر است.

 

در جدول زیر لیستی از هزینه‌های رایج در کشور آمریکا را برای شما فراهم کرده‌ایم.

نوع کالا یا خدمات   هزینه به دلار آمریکا
یک وعده غذایی در رستوران معمولی ۱۵ دلار
شیر ۰.۸۶ دلار
قرص نان تازه سفید (۵۰۰ گرم) ۲.۷۴ دلار
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۲.۶۸ دلار
آب بطری ۱.۵ لیتری ۱.۸۰ دلار
کرایه یک کیلومتر تاکسی (تعرفه عادی) ۱.۶۳ دلار
یک دست لباس تابستانی ۳۵.۵۳ دلار
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی) ۲.۲۰ دلار

 

شهرهای مهم آمریکا برای کار و زندگی

 

براساس آخرین آمار در رابطه با بهترین شهرهای آمریکا برای زندگی، شهرهای غرب میانه آمریکا حضور پررنگی در رتبه بندی امسال دارند. شهرهایی مانند: بولدر، هانتسویل، فایت‌ویل، آستین، آن آربر، دنور، سانفرانسیسکو و سیاتل از شهرهایی هستند که در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ به عنوان بهترین شهرهای آمریکا جهت زندگی انتخاب شده‌اند. همچنین شهرهای اوماها، کانزاس سیتی، اوکلاهما و لیتل راک نیز از جمله شهرهای ارزان برای زندگی در آمریکا هستند.